Vill du bli bättre på barn och unga med invandrarbakgrund i utsatta områden?

Anmäl dig och din verksamhet till vår ERFA-grupp!

ERFA betyder erfarenhetsutbyte. Juice Studios stiftelse ERFA-projekt hjälper dig och din verksamhet utveckla era kunskaper och förmågor kring målgruppen: barn, unga och unga vuxna med invandrarbakgrund i socioekonomiskt utsatta områden.

Många verksamheter beskriver att de har svårt att nå och inkludera målgruppen, eller att de söker nytänk eller djupgående kunskap för att skapa projekt och strategier gentemot dem. Det fattas kunskap om "what and how" kring målgruppen ifråga.

Genom att delta vår ERFA-grupp ökar man sin kunskap och kan anpassa och utveckla sin organisation och verksamhetsprojekt gentemot målgruppen.

Vill du veta mer? Maila oss på hello@juicestudios.se

Vi kan också agera som konsult och stötta din verksamhets arbete med målgruppen.

Frågor och svar om
vår ERFA

  • Att nå, inkludera och engagera barn och unga med invandrarbakgrund i utsatta områden kräver särskild kunskap och särskilda insatser.

    Man når inte den här specifika målgruppen så bra om man riktar sin verksamhet mot barn och unga generellt.

  • Vi som organisatör väljer strategiskt ut medlemmar i en ERFA-grupp så alla är jämlika, verkar inom arenor som kan ha utbyte av varandra och har användning av att fördjupa sin kunskap om ämnet (målgruppen).

    Medlemmarna får delta i gruppsamtal där en diskussionsledare lotsar gruppen genom mötet där vi ser till att alla får de insikter de söker. ERFA-möten handlar om att få kunskap genom ett utbyte medlemmarna emellan.

  • Medlemmarna kan dela med sig av, och få ta del av andras, tankar, frågor, aktuella problem och cases tagna från allas verksamheter, samt varandras nätverk och lösningsförslag.

    Typ av insikter medlemmarna får med sig beror alltså på vad vi pratar om. Men för att ge exempel kan det i vår ERFA-grupp handla om teman kring målgruppen som:

    - utsatthet, hur ser målgruppens sociala och individuella utsatthet ut?

    - hälsa, alkohol och droganvändning, hur mår de fysiskt och psykiskt?

    - kommunikationsstrategier - hur når man dem?

    - konsumtionsmönster och ekonomi, hur konsumerar de och hur ser deras privatekonomi ut?

    - kulturella referensramar, vad möjliggör träffsäkra projektutformningar och genererar målgrupps-engagemang

    Vi kan också bjuda in experter om sakfrågan.

  • Vi sätter ihop sammanfattande presentationsmaterial om den kunskap som spridits i varje möte, som ni kan sprida vidare i er organisation så investeringen tillfaller fler i er verksamhet.

  • Deltagande innebär ett årligt medlemskap till självkostnadspris. Kostnaden för ERFA brukar tas från organisationens interna fortbildningsbudget, konferens- eller HR- budget, planering/projekteringsdel i aktuella projektbudgetar, eller kommunikationsbudget.

Anmäl ditt intresse här